Bleistifthölzer (2)

Wer sich mit Blei­stift­höl­zern beschäf­tigt, stößt recht schnell auf das Buch „Fleta Minor. The Laws of Art and Nature, in Kno­wing, Jud­ging, Assay­ing, Fining, Refi­ning and Inlar­ging the Bodies of confin’d Metals“ von Sir John Pet­tus, erst­mals erschie­nen 1683 in Lon­don, denn die­ses ent­hält die älteste bekannte Erwäh­nung der Zeder als Bleistiftholz.

Henry Petro­ski zitiert Pet­tus in sei­nem Buch „Der Blei­stift“ (1995):

Es gibt auch ein Mine­ral Blei, das wir Black Lead nen­nen, etwas Ähn­li­ches wie Anti­mon, aber nicht so glän­zend oder hart …; in letz­ter Zeit wird es in Holz­kör­per aus Kie­fer oder Zeder auf son­der­bare Art hin­ein­ge­formt und dann als tro­ckene Blei­stifte ver­kauft, als etwas Nütz­li­che­res als Feder und Tinte.

(Petro­ski nennt als Quelle zwar nur „ein Buch über Metall­ur­gie“, doch diese Bezeich­nung und die Jah­res­zahl 1683 spre­chen für „Fleta Minor“, denn der zweite Teil von Pet­tus‘ Buch ist ein Lexi­kon der Metallurgie.)

Dr. Edu­ard Schwan­häu­ßer führt in „Die Nürn­ber­ger Blei­stift­in­dus­trie und ihre Arbei­ter in Ver­gan­gen­heit und Gegen­wart“ (1895) eben­falls „Fleta Minor“ als die älteste ihm bekannte Quelle auf, in der das Zedern­holz zum Zwe­cke der Blei­stift­her­stel­lung erwähnt wird; die Kie­fer spricht er in die­sem Zusam­men­hang aller­dings nicht an.

Im eng­li­schen Ori­gi­nal „The Pen­cil“ (1989) von Petro­ski heißt es jedoch:

There is also mine­ral lead, which we call black lead, some­thing like antim­ony, but not so shi­ning or solid […]; and of late, it is curiously for­med into cases of deal or cedar, and so solid as dry pen­cils, some­thing more useful than pen and ink.

Hier der Abschnitt aus dem Buch von Pet­tus (Aus­gabe von 1686):

Bleistifthölzer (2)

„Deal“ heißt mei­nes Wis­sens „Nadel­holz“, wurde aber in „Der Blei­stift“ mit „Kie­fer“ übersetzt.

Petro­ski zitiert auch John Beck­mann, der in sei­nem Buch „A History of Inven­ti­ons and Dis­co­veries“ (Band 4, 3. Auf­lage 1817) das von Pet­tus genannte „deal“ als „fir“, also Tanne, iden­ti­fi­ziert. John Beck­mann (eigent­lich Johann Beck­mann) war Pro­fes­sor der Öko­no­mie zu Göt­tin­gen, und „A History …“ war eine Über­set­zung sei­ner „Bey­träge zur Geschichte der Erfin­dun­gen“, in deren Band 5 aus dem Jahr 1805 eben­falls von Tanne die Rede ist.

So wird man wei­ter recher­chie­ren müs­sen, um zu erfah­ren, ob man zu Pet­tus‘ Zei­ten Tanne oder Kie­fer (oder viel­leicht beide) benutzt hat und wel­che Arten damals zum Ein­satz kamen.

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9 Kommentare zu „Bleistifthölzer (2)“

  1. An inte­res­t­ing view towards this part of pen­cil history this story is. Cedar is not a native tree in the UK. They sourced it from abroad. But since there was enough trade and the empire was gro­wing, there must have been ple­nty of this wood around. Cedar wood as it is aro­ma­tic is also used for cigar boxes and the likes. Cabi­net making as well? Luxury wood for luxury pencils …

  2. Wow­ter, thank you for your com­ment and the important aspect of the cedar – I haven’t thought of that yet. Yes, I also think that enough trade was going on back then so that cedar wood was rea­dily available in the UK too.

  3. There is also the ques­tion about which kind of cedar wood Pet­tus is wri­ting. I am not an expert in this, but it is my under­stan­ding that there are around ten dif­fe­rent trees cal­led cedar. And at least two are or were used for making pencils.

  4. Yes – this is ano­ther important ques­tion. Accor­ding to Petro­ski there are even two vari­ants of the red cedar, namely the red cedar and the clo­sely rela­ted sou­thern red cedar (howe­ver, both were con­side­red the same among pen­cil makers). He also men­ti­ons the East Afri­can cedar and the Hima­layan cedar which were both used in India in the middle of the 20th cen­tury and the Kenya cedar.

  5. Wow­ter: I am curr­ently rea­ding Petroski’s book „The Pen­cil“ again (I have read it about 15 years ago and have used it as a refe­rence book only ever since). He wri­tes that before the first modern pen­cil was made red cedar was impor­ted from Vir­gi­nia and Flo­rida by Eng­lish makers of clo­thes chests. The­r­e­fore the pro­per­ties of red cedar were well-​known when the idea arose to enc­lose gra­phite sticks in wood.

  6. Thank you Gun­ther. I read the book also a few years ago. Excel­lent his­to­ri­cal over­view. If you would like to see such trees in full size I sug­gest you go to a Pine­tum (coll­ec­tion of coni­fe­rous trees in a spe­cial gar­den often at uni­ver­si­ties etc.). Most trees will be there on dis­play if they do not grow in the sub­tro­pi­cal or tro­pi­cal region of the World. I went during my study to the Gim­born park here in The Net­her­lands. There will be simi­lar gar­dens in Germany.

  7. Thank you for making me aware of the Pine­tum – I haven’t heard of such an insti­tu­tion before! I wouldn’t be sur­pri­sed if there was one in Frankfurt/​Main, maybe as a part of the Palmengarten.

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